Saturday 27 July 2013

RESEPI CHEESECAKE SIMPLE

Aku nie bukan reti sangat nak baking membaking nehhh..Lagi-lagi nak buat kek ke bagaiii.....Memang takk retii ahhhh.... Dulu aku pernah masuk SRT Vokasional Setapak 2 minggu jewww amek kursus catering, tapi last-last aku patah balik sekolah asal sebab aku memang tak minat nak masak ponn...Dah laaa tak reti memasak, dapat task buat kuih ketayap, aku boleh tersilap bubuh bawang putih dalam inti dia bahaha! Berkerut-kerut dahi cikgu Catering aku  sebab inti kelapa tu rasa garlic eeuuww!! LOL!


Tapi sekarang janganlahh kauu nak pandang rendah pada aku..Ewahh...Sebab malam tadi aku buat cheese cake yuholsszz! Gegeh mak jemah buat..Alaaa...Bahan-bahan simple-simple je yuhollsszz....Mak guna resepi yang tak payah bakar..Janji rasanya meletopsss!! Ekceli aku wat pun tak tinggi mana cheese cake tu (makk khenn diett)  Kalau nak buat tinggi gunakan 500 gm cream cheese... Tapi memang sedap ahh!! Seriussss.....


Nie bahan-bahan dia...Beli je kat Giant!



Bahan-bahan:

1/2 Cream cheese Philadelphia
1/2 kotak Whipping Cream
1/2 kotak susu segar
1 1/2 sudu teh gelatin
1 sudu teh perisa vanila
2 sudu besar gula
20 keping Biskut Tiger
Sedikit Butter 




Kisarkan biskut tiger dan campurkan butter yang dah dicairkan...Biskut tu aku g tumbuk pakai lesung batu bungkus ngan plastik, tak hancur plakkk... dahh satu hal aku gi blender balik...Grrrrr!! Pastu masukkan dalam pan gunakan pan yang boleh bukak tepi dia tuu ... Mampatkan pastu simpan dalam 
peti sejuk...




Then, masukkan cream cheese, gula, esen vanila, susu segar, whipped cream dalam mixer............




................dan pukul sampai kembang.






 Sambil tu panaskan 6 sudu susu segar dengan 1 1/2 gelatin...Larutkan jab je....Nak pakai microwave pun boleh..Then tuangkan ke dalam cream chesse tadi dan putar untuk sebatikannya...


Tuangkan adunan cheesecake tadi ke atas biskut tiger mampat yang dah disejukkan tadi...



Ratakan dengan spatula..




Pastu campakkan strawbery atas cheesecake tuu...




...Campakss laaa banyak mana korang nak khenn..







Pastu sejukkan minima 2 jam...Nak selama-lamanya pun boleh...=)


Selepas 2 jam...Voila!

Ahh tak sharp plakkk...tak pe janji sedap...Omnomnomm!!


 Yang nie esoknya second time plak buat lagi sebab sedappp!!


Selamat mencuba! =)

13 comments:

  1. sdpnya ciskek!

    ReplyDelete
  2. lupe nak habaq.minggu akak wat cake ni sama ngan minggu munir beli sebulat strawberry cheesecake kat garden. pelik x cane leh sama???

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeke??tak citeee pongggggg...*adek badekszz harusllaa sama hewhewhew

      Delete
    2. Takyahh nk pelik sgt nokszz...aku goreng spaghetti aritu ponn ko goreng spaghetti jugakk ennn??pangaii SAMA sgtt!!

      Delete
  3. eh, bukan garden..camne leh type garden ni???wahhahah. nak cakap Mydin jer padahal

    ReplyDelete
  4. nakkkkkkkkkkk. along nih ssh. wat kek mmg x reti. he3

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa...yg nehhh senang sb xyh bakar..masuk esbox je confirm jadik!! ct pon xreti baking-baking nehh..klu yg bakar2 tu failed! -__-"

      Delete